Moottoriöljyn tehtävänä on imeä haitallista likaa ja hiiltä. Se voi kuitenkin vangita vain öljyn mukana kulkevia pieniä hiukkasia. Tästä syystä moottoripyörän öljynsuodattimella on tärkeä rooli moottorin pitämisessä huippukunnossa.
Öljynsuodatin vangitsee epäpuhtaudet sekä pienet metallihiukkaset. Jos ne jätetään huomioimatta, nämä metallihiukkaset voivat aiheuttaa vahinkoa tukkimalla väyliä, jotka mahdollistavat öljyn kiertämisen moottorissa.
Suodatusprosessi aktivoituu heti, kun moottoripyörän moottori käynnistyy. Tällöin öljy kulkee suodattimen läpi ennen kuin se pääsee moottoriin kiertämään.
Öljynsuodattimet koostuvat kuitumaisesta mattamateriaalista, joka on riittävän tiheä sitoakseen epäpuhtaudet öljyyn ilman, että sillä on negatiivista vaikutusta öljyn virtaukseen tai paineeseen. Suurimman suodatuspinta-alan mahdollistamiseksi materiaalissa on useita taitoksia.
Moottoripyörän öljynsuodatin on suhteellisen halpa ja kuluva komponentti. Tästä syystä Original Equipment Manufacturer (OEM) -vaihtoa kannattaa harkita.
Jälkimarkkinoiden vaihdoilla on kuitenkin usein kaksi etua. Ensinnäkin ne voivat tarjota kustannussäästöjä OEM-osaan verrattuna tai joissakin tapauksissa tarjota paremman suodatustehokkuuden.
Minkä tahansa valitsetkin, öljynsuodattimia on saatavana kahta eri mallia, joko patruuna- tai kanisteri. Patruunasuodatin on asennettu moottorin sisään, kun taas kanisteri on moottorin ulkopuolella. Motocrossin haastavien olosuhteiden vuoksi useimmissa MX-moottoripyörissä on patruunatyyliset suodattimet lisäsuojaa varten.
Crossi- ja maastopyöräilyn haastavan luonteen vuoksi löydät useimmat öljynsuodattimet moottorin kannen takaa. Tarkista tarkka sijainti omistajan käsikirjasta. Esimerkiksi Honda suosii moottorin vasenta puolta, kun taas Kawasaki suosii oikeaa puolta.
Kun on aika vaihtaa moottoripyörän moottoriöljy, on se myös erinomainen tilaisuus vaihtaa öljynsuodatin. Omistajan käsikirja neuvoo sinua huoltoaikataulusta. MX-pyöräilijöillä on tapana suorittaa tämä toimenpide viiden käyttötunnin välein.
Useimmissa moottoripyörien moottoreissa kampikammion alla on tyhjennystulppa, joka vapauttaa vanhan öljyn. Jälleen kerran omistajan käsikirjasta löydät sen tarkan sijainnin. Koska tyhjennystulppa on tärkeä osa öljyn/suodattimen vaihtoa, tarkista aina, että tulpan kuparialuslevy on hyvässä kunnossa öljyvuotojen estämiseksi.
Löydät vaihtokupariset aluslevyt 24MX-sivuston öljynsuodattimia koskevasta osiosta, josta löytyy myös magneettiset tyhjennystulpat. Magneettiset tyhjennystulpat tarjoavat erinomaisen toissijaisen suojan moottoripyöräsi moottorille vangitsemalla metallihiukkasia. Tämän tyyppinen tyhjennystulppa on kuitenkin puhdistettava jokaisen öljynvaihdon jälkeen.