Jarruneste on olennainen osa jokaista nykyaikaista moottoripyörää. Maastopyöräilijät käyttävät jarrujaan yhtä paljon ohjaamiseen kuin vauhdin hidastamiseen, joten jarrunesteen kunnon varmistaminen on elintärkeää. Maastoajon ja motocrossin kovassa ympäristössä jarrunesteen pitäminen vapaana epäpuhtauksista, kuten liasta ja hiekasta, on vaikeaa. Jarruputken pienikin vaurio voi aiheuttaa nesteen vuotamisen järjestelmästä. Lisäksi jarruneste on hygroskooppista, joten se imee kosteutta ilmasta. Molemmat tilanteet merkitsevät jarrutuskyvyn heikkenemistä ja pahimmassa tapauksessa jarrujen pettämistä kokonaan. Ratkaisu on, että jarruputket tarkastetaan säännöllisesti eikä moottoripyörän jarrunesteen vaihtoväliä saa koskaan jättää väliin.
Jarruvipu tai jarrupoljin tuntuu pehmeältä – Tämä ongelma voi tarkoittaa, että ilma, kosteus tai molemmat ovat aiheuttaneet jarrunesteen likaantumisen.
Jarrujen suorituskyky on heikentynyt – Jos pyöräsi ei hidasta vauhtia niin kuin pitäisi, jarruputket voivat olla vaurioituneet tai jarruneste on saastunutta tai sen vaihtoaika on umpeutunut.
Jarrunesteen taso on laskenut "alhaisen" merkin alapuolelle – Tämä ongelma johtuu usein vuotavasta jarruputkesta tai vanhentuneesta ja haihtuneesta nesteestä.
Likainen tai läpinäkymätön jarruneste - Tämä ongelma voi johtua kosteuden tai lian aiheuttamasta saastumisesta. Myös jarrunesteen vaihtoaika voi olla ylittynyt.
Jarrunesteitä on yleisesti käytössä neljää eri tyyppiä. Nämä ovat DOT3, DOT4, DOT5 ja DOT 5.1. Moottoripyöräilijät käsittelevät yleensä vain DOT3- ja DOT4-tyyppejä. Nämä molemmat jarrunestetyypit ovat polyglykolipohjaisia. Ainoa ero on, että DOT3:n kiehumispiste on noin 400 astetta F. DOT4:n kiehumispiste on korkeampi, noin 450 astetta F. Tehokkaampi moottoripyörän jarruneste on DOT4-luokkaa, ja se kestää korkeampia lämpötiloja. Näitä korkeampia jarrulämpötiloja syntyy raskaammissa seikkailupyörissä tai kuljettajissa, joiden tyyli tai maasto perustuu voimakkaasti jarrujen käyttöön. Teknisesti DOT5-öljyä on mahdollista käyttää moottoripyörän jarrujärjestelmässä. Koska tämä jarruneste on silikonipohjaista, koko jarrujärjestelmä on purettava ja puhdistettava perusteellisesti.
Jos jarrutusteho heikkenee, se voi johtua jostakin edellä mainituista ongelmista. Vaihtoehtoisesti se voi johtua siitä, että jarrunesteen käyttöikä on mennyt umpeen. Kummassakin tapauksessa vastaus on jarrujärjestelmän huuhtelu ja uuden jarrunesteen lisääminen. Jos et ole varma, mitä jarrunestettä sinun tulisi käyttää, katso omistajan käsikirjasta. Jos haluat päivittää suorituskykyä korkeampilaatuiseen jarrunesteeseen, kuten DOT4:ään, ota aina yhteyttä koulutettuun moottoripyörämekaanikkoon ennen kuin teet muutoksia jarrujärjestelmään.